nieprawidłowe interakcje z reklamami
Klauzula invalid traffic / fraudulent traffic w umowach dotyczących reklamy cyfrowej odnoszą się do postanowień mających na celu ochronę reklamodawców przed konsekwencjami sztucznie generowanych interakcji użytkowników z reklamami, aplikacjami lub stronami internetowymi.
Tego typu nieprawidłowy „ruch” internetowy wywoływany jest w celu zwiększenia statystyk oglądalności lub kliknięć treści, co przekłada się na niewłaściwe wykorzystanie środków w ramach budżetów reklamowych. Nie pochodzi bowiem od zainteresowanych reklamą użytkowników – generują go automatyczne programy (boty), skrypty lub inne narzędzia, które symulują prawdziwe wizyty lub interakcje.
Istnieje kilka rodzajów działań skierowanych na wygenerowanie nieprawidłowych interakcji z materiałem reklamowym. Może chodzić o programy komputerowe wywołujące odsłony, kliknięcia, przeglądanie stron, odtwarzanie filmów, wypełnianie formularzy i ankiet, oprogramowanie manipulujące rozmiarem okna reklamy i jej umiejscowieniem na stronie, fałszującym dane geolokalizacyjne odbiorców itp.
konsekwencje dla reklamodawcy
To, jaki wpływ nieprawidłowy ruch będzie miał na założony budżet reklamy internetowej zależy od umownie ustalonych zasad rozliczeń pomiędzy wydawcą (dostarczycielem powierzchni reklamowej) a reklamodawcą lub podmiotami pośredniczącymi.
Dla przykładu, jeżeli stosowanym modelem rozliczeń jest CPC („Cost per click”), fałszywe kliknięcia, czyli tzw. „click fraud”, mogą doprowadzić do wyczerpania budżetu reklamodawcy zanim reklamę dostrzegą potencjalni odbiorcy.
Uiszczanie opłat za wyświetlenia lub kliknięcia, które nie pochodzą od rzeczywistych użytkowników zainteresowanych produktem lub usługą, prowadzi do marnowania środków finansowych reklamodawców.
Nieprawidłowy ruch wpływa również na raporty z kampanii reklamowych, fałszując wyniki i utrudniając ocenę rzeczywistej efektywności kampanii. Negatywnie wpływa na zaufanie pomiędzy partnerami w łańcuchu usług reklamowych, powodując większą ostrożność reklamodawców w inwestowaniu w reklamy cyfrowe.
istotna jest umowa
Aby zabezpieczyć się przed potencjalnymi finansowymi konsekwencjami nieprawidłowo wygenerowanych interakcji, reklamodawca powinien zadbać o obecność odpowiednio sformułowanej klauzuli invalid traffic / fraudulent traffic w swoich umowach z podmiotami świadczącymi usługi marketingu online.
Klauzula invalid traffic najczęściej obejmuje:
(i) definicję „fałszywego ruchu”, uwzględniając jego formy i technologie, które mogą zostać użyte do jego wygenerowania, w tym np. interakcje z reklamą sztucznie wywołane przez osoby specjalnie w tym celu zaangażowane lub interakcje wygenerowane bez udziału użytkowników, w sposób zautomatyzowany, z użyciem złośliwego oprogramowania komputerowego, takiego jak boty, farmy klików, itp.
(ii) określenie, która strona umowy jest odpowiedzialna za monitorowanie i raportowanie interakcji z reklamami i wykrywanie nieprawidłowości
(iii) doprecyzowanie, jakie narzędzia analityczne i systemy weryfikacji zostaną użyte do monitorowania rzeczywistej efektywności reklam
(iv) określenie, czy wdrożone zostaną regularne audyty jakości ruchu i na jakich zasadach będą przeprowadzane
(v) opisanie, jakie konsekwencje pociągnie za sobą wykrycie nieprawidłowych interakcji z materiałem reklamowym (np. zwrot części zapłaconego budżetu kampanii, uzyskanie tzw. „kredytów” do wykorzystania na kampanie przyszłe, możliwość wypowiedzenia umowy itp.)
chroń swój budżet reklamowy
Klauzula invalid traffic / fraudulent traffic jest niezwykle ważnym elementem umów o świadczenie usług reklamowych, zwiększającym przejrzystość oraz transparentność cyfrowych kampanii reklamowych.
Dzięki niej, reklamodawcy mogą podejmować świadome decyzje dotyczące wdrożonych strategii marketingowych oraz wykorzystywać budżet przeznaczony na reklamę w najbardziej efektywny sposób.
zapraszamy do kontaktu, by sprawdzić, jakie postanowienia umowy zapewnią najefektywniejsze wykorzystanie budżetu reklamowego.